Ö-hopping

Nu är vi i Santa Cruz på Teneriffa. Vi har varit här sen i söndags (8 oktober) då vi kom inseglande vid 11-tiden efter ganska exakt två dygns segling från Funchal på Madeira.

Men först så lämnade vi Porto Santo den 29 september efter några underbara dagar på denna fantastiska ö. Från Porto Santo var det en dagsegling ca 45 sjömil till Funchal.

Vi kastade loss på morgonen i komplett stiltje, blå himmel och en värmande morgonsol. För motor gick vi i sakta fart och rundade den sydvästra udden av Porto Santo.
Helt plötsligt ser vi några grund framför oss…hmm, här ska ju vara 400 m djupt och öka till 4000 meters djup.
Då ser Camilla en sprutande fontän från ”grunden” och vi förstår att vi har vår första riktiga närkontakt med val.
Det är två stycken som ligger mitt i vägen för oss och Camilla ropar till mig: Väj! Väj!!!..Men åt vilket håll? Jag visste ju inte var valarna hade tänkt sig att ta vägen..?
Vi slår bara av på farten och fortsätter sakta fram mot dem och när vi är bara några båtlängder ifrån dyker dom och försvinner ner i det stora blå. En mäktig naturupplevelse i en långseglares vardag.

val
Moby Dick?

Efter några timmar så kom vinden och vi kunde sätta segel helt odramatiskt ta oss vidare till Funchal.
Funchals marina har mycket begränsat med plats för gästande båtar men vännerna på Streamline, som kom dit några dagar före oss, hade rekat och lyckats fixa en fin plats så det löste sig bra.

Vi stannade i Funchal i en vecka och ägnade oss åt att vara goda turister men också lite båtvård.
Ett måste är att ta linbanan upp på berget och självklart gjorde vi det och belönades med en spektakulär utsikt och kunde promenera runt bland vackra planteringar och fina byggnader.
På kvällarna strosade vi runt i gamla stan med alla sina härliga gränder och smågator. I vartenda hörn finns små mysiga restauranger och barer så hungrig eller törstig behövde vi inte gå.

En dag sa vi att nu måste vi göra ett annat ”must do” på Madeira och det är att göra en levadavandring.
Efter lite googlande så hittade vi en som bara var 5 km ifrån oss.
Härligt, dit promenerar vi bestämde vi. Så av med flip-flopen och på med bästa löparskorna och sen iväg. Vi följde kartan i telefonen som snällt hade bestämt vår rutt. Sen bar det uppför och uppför och uppför med 45 graders konstant lutning.
När vi hade gått halvvägs i värmen stannade vi för en vätskepaus tillsammans med ett gäng kälkåkande turister, som kom insladdandes på vår bar. Och sällan har väl en öl smakat så gott.
Men ingen av oss är av typen att vi backar för lite uppförsbacke i livet, så det var bara på´t igen.
Vi fortsatte alltså uppför på vägen där turisterna åkte släde ner för berget och vi fick sicksacka mellan slädar som kom i full fart med folk som skrek av skräckblandad förtjusning.

Funchal
Se upp i backen!

Efter några timmar så var vi uppe och det visade sig att det var alldeles intill där linbanan som vi åkt några dagar tidigare stannar.
Vi tog en ny promenad runt uppe på berget och efter någon timme började vi vår promenad hemåt samma väg som vi gått upp.
Den kvällen var vi rejält möra i benen.

Men som sagt, det blev inte bara turistande utan det var som alltid en del service och fix med båten också.
Som vi berättat tidigare så hörde vi några konstiga smällar från riggen på vår överfart från Cascais till  Porto Santo som oroat oss och nu var det dags att undersöka detta ordentligt.
Jag har fått en hel del tips på vad det skulle kunna vara som orsakat ljudet och vad som behövdes kollas extra noga (Tack, Ingvar Hansson för ditt engagemang).
Så väl uppe i riggen så gick jag igenom alla stag, vant och infästningar, smorde och oljade allt som gick enligt rekommendation men hittade inget fel eller trasigt.
Vad det var som orsakade ljudet kan vi bara spekulera i men skönt att inget verkar trasigt och vi känner nu att vi kan lita på att riggen är juste.

Så efter en vecka var det dags att segla vidare söderut och fredagen den 6 oktober kastade vi loss från Funchal och satte kurs mot Teneriffa och staden Santa Cruz.
En segling på 260 sjömil som beräknades ta ganska exakt 2 dygn.
Vi fick fin medvind och gjorde bra fart första dygnet där efter så mojnade det av och de sista 12 timmarna fick vi ta hjälp av motorn för att komma fram.
Men vilken skillnad det är att segla nu när även nätterna är varma och vi dessutom hade fullmåne med bra ljus även på natten.
Man märker att havet är stort när det är få båtar ute. Vi mötte bara två passagerarbåtar, som var på väg från Kanarieöarna till Madeira, på hela tiden.
Väl framme så ropade vi upp marinan för att få oss en plats tilldelad och fick fantastiskt välkomnande med trevlig personal som stod och tog emot tampen på bryggan.
Efter att vi förtöjt och checkat in så skålade Camilla och jag för att vi klarat ännu en lyckad överfart över öppet hav.

Sa_Cruz_Teneriffa
Insegling – Santa Cruz med det fräcka auditoriet i förgrunden

På vår brygga ligger vi tillsammans med ett antal svenska och andra nordiska båtar så vi har ett härligt socialt liv med mycket härligt snack.
I förrgår blev det bryggkalas och ett 10-tal båtar från sju nationaliteter samlades och alla hade fixat lite att äta och dricka som ställdes upp på ett bord. Knytkalas.
På detta blev det livemusik med två gitarrister och två violinister – tre danskar och en svensk.
Dom hade på kort tid lyckats få ihop en fantastisk konsert och spelade och sjöng till allas jubel.

I går var vi duktiga turister och hyrde bil och körde runt på ön.
Vi började med att åka söder ut och upp så långt man kunde komma med bil till Teide som är Spaniens högsta berg. Vi var uppe på 2300 meter som mest.
Det finns en linbana där som sen kan ta sig nästan hela vägen upp till toppen men den måsta man boka dagar i förväg och det hade vi inte gjort. Men vi var nöjda med att köra runt där uppe och se detta fascinerande månlandskap.

Vi körde vidare ner på västra sidan och igenom alla små mysiga byar och gjorde sen ett stopp i staden La Laguna, som var huvudstad innan Santa Cruz blev det.
La Laguna är en jättemysig stad med massa gamla fina byggnader och mysiga gator och torg. Det går spårvagn hit från Santa Cruz så vi ska se om vi inte kan ta oss hit en gång till.

laguna
La Laguna- fd huvudstaden

Efter La Lagunabesöket fortsatte vi till norra delen av ön på små smala vägar som ringlade sig över bergen för vi ville komma till de små byarna som vi sett ligga vid vattnet när vi kom seglandes norr i från några dagar tidigare.

Väl nere på nordsidan visade sig att det fanns ett par fina sandstränder med svart lavasand som låg mellan de små byarna.
Här var ett tillhåll för surfare och det var fullt med små campingbilar (gamla folkabussar) som surfarna bodde i och små barer där de hängde. Urmysigt!

Nu är det dags att runda av vår vistelse här på Teneriffa och vi kommer att segla över till Gran Canaria och till byn Puerto de Mogán. En segling på ungefär 50 sjömil. Där får vi besök av Felicia (och Fredrik) som längtar efter farmor. Men jag tror farmor längtar mest – efter båda.

Vi blir kvar på Gran Canaria minst månaden ut och ska också börja förbereda båten för nästa etapp av vår segling. Nämligen den över Atlanten. Vi har i skrivande stund inte bestämt om vi ska gå direkt till Karibien eller ta omvägen via Kap Verdeöarna. Men många nya öar att besöka blir det.

Allt väl ombord!
/Kapten

2 reaktioner till “Ö-hopping

Lägg till

1. Hej på er!
    Vilken spännande resa ni är ute på. Vi härhemma i lilla Sörfors är glada att vi får följa er. Jag berättade för min ”sjua” i svenska att jag minsann har släktingar som tänker segla jorden runt…Jag läser nämligen just nu en bok som handlar om det fast här hamnar en ung pojke på en öde ö, vilket jag hoppas att ingen av er ska hamna 😬 ”Ratta” nu skutan lugnt och fint så inga större missöden händer. Underbart att få titta på vackra bilder, och följa er resa runtom i världen. Kramar från oss🤗

Liked by 1 person

1. Hola Mona!
      Oj, då! Är vi kändisar i Sörfors nu?! 😁
      Men vi seglar inte hela varvet – denna gång. Utan Göteborg-Karibien T o R. Lagom uppvärmning!
      Kul att ni följer med oss på vår seglats. Ha det fint och bamsekram tillbaka från kapten och mig 💙❤️

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )