Söderut!

Efter några härliga dagar i Camarinas så har vi nu flyttat oss ytterligare söder ut och ligger i den fina och mysiga byn Baiona. Första stoppet blev i Muros, också det en liten mysig fiskeby. Hela svenskgänget var med, Lärkan 2, Yemaya och Libra. Vi fick ett par timmar fin segling från Camarinas till Muros men sen dog vinden och motorn fick jobba på fram till Muros. När vi kom till Muros fick vi fin sommarfeeling och en härlig eftermiddag med en GT i Lärkans sittbrunn.

muros
Solen försvann och dimman rullade in över Muros.

Men säg den glädje som vara för evigt, dagen efter vaknade vi i ett grått och regnigt Muros så det blev en slapp dag i båten mest hela dagen även om vi trotsade regnet på eftermiddagen och promenerade ihop våra 10.000 steg.

Både Camarinas och Muros är samhällen där fisket har satt sin prägel och samhällena får gå under begreppet shabby chic. Små mysiga gränder och torg men också industribyggnader och fula ruckel. Men naturen runt är så vacker.

Så efter en regnig dag i Muros bestämde vi oss för att dra söder ut med siktet inställt på Vigo.

Vi kastade loss vid halv tio på morgonen i tät dimma. Det lättar nog snart sa vi till varandra. Men dimman låg kvar hela förmiddagen så det var full uppmärksamhet som gällde och både AIS’en (som ger oss andra båtars position så vi kan se dem på vår sjökortsplotter och dom oss) samt radar. Bra träning i skarpt läge.

Helt plötsligt skymtar Camilla en liten fiskebåt i full fart ett par båtlängder på babordssida. Den hade ingen AIS och vi såg den inte på radarn heller men han hann att väja i sista stund. Phuu! Vi hade koll på Lärkan som gått en halv timma före oss och såg dem på plottern hela tiden, men inte visuellt.

Men så helt plötsligt så försvann gröten runt oss och solen värmde och då såg vi Lärkan på riktigt också. Dimman kom tillbaka igen men bara för en kort stund sedan fick vi fint och soligt in till Vigo.

motvigo
Inloppet till Vigo med dimhöljda öar i horisonten.

Väl framme i Vigo fanns inga platser bland de ordinarie gästbryggorna utan vi fick ligga långsida vid en gammal pontonbrygga som helt klart sett sina bästa dagar och vi tyckte hamnen generellt var ganska trist. Hur som helst tog vi en tur ut på stan och hittade några väldigt mysiga kvarter där det hanns både några öl och middag på en fantastiskt trevlig restaurang.

Kapten Peppe på Lärkan var sugen på en rejäl köttbit och det fick vi verkligen. Mycket gott och trevligt. Men som sagt vi kände inte för att ligga kvar i hamnen och gick vidare redan nästa morgon och då till Baiona där vi ligger nu.

Till Baiona var det bara 12 sjömil så det tog bara lite mer än två timmar. Vi genade lite och hoppade över att runda de två grundprickarna ute i väster. Det blev en spännande färd genom en smal passage med bränningar på båda sidor där atlantvågorna sköljde över grunden. Men med en stunds extra koncentration (Camilla blundade stundtals) så surfade vi snyggt igenom Otilia först och Lärkan som ett plåster efter. Vi sparade tjugo minuter. Den sista biten in i viken där Baiona ligger visade sig vara otroligt vacker med sandstränder på ena sidan och halvön med borgen på andra sidan.

playhäng
playhäng med förfriskningar
baiona
morgonpromenad-vy.
fortet_baiona
Utsikten från fortets murar i Baiona.

Vi ligger här nu här i marinan och njuter. Sommaren har kommit på riktigt och igår hade vi 26 grader. På förmiddagen gick vi en riktig långpromenad runt staden och borgen och på eftermiddagen blev det strand häng med bad. Lite kallt i vattnet, bara 17 grader, men det var okey och doppa sig när det var så skönt på land. Vi blir kvar här idag också men planerar att gå vidare söder ut imorgon. Var vet vi inte riktigt, men riktningen blir söder ut och till ett nytt land.

PS. Kapten hälsar att allt väl ombord.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )