Vardag till sjöss var dag

Vi skriver den första september idag, årets första höstmånad, och det gör vi ifrån rian och fiskebyn Camarinas. Men vi känner inte av hösten så värst mycket ännu.
Hit kom vi norrifrån  i förrgår efter ca 50 sjömil från A Coruna – i dagsljus för första gången! Det var inte lika spännande. Men enklare.

A Coruna var ett välbehövligt och skönt stopp. Där fanns allt man kunde önska sig både som båtmänniska och vanlig turist. Båtvård, sköna promenader i fina miljöer, god spansk mat och dryck, trevliga öppna människor som det var lätt att få kontakt med. Här kan ni se lite miljöbilder från bl a A Coruna. Det blev en hel veckas stopp där. Inget ovanligt alls tydligen när vi pratade med båtgrannar runt om. En hel del båtar låg där i upp till två veckor innan de begav sig vidare på havet.

Vår lilla minieskader – d v s båtarna Yemaya och Libra med besättningar, som vi slog oss ihop med i Frankrike – Cameret sur mer, håller ihop ännu. Vi har kontakt dagligen och hör på varandras planer. Vi slog även följe hit till Camarinas. Så nu ligger vi här i den lilla marinan tillsammans med endast svenska båtar! En dansk förresten… Det är lite konstigt och kul samtidigt. Hamnkaptenen kallar vår flytbrygga för ”svenska bryggan”.

Svenska flottan har siktats i Caraminas, oboy, oboy, oboy!

Ny bekantskap är besättningen i svenskbåten Lärkan II. Ett härligt gäng ifrån Svenljunga bestående av skipper Peppe (med bred stockholmsdialekt) och hans vänner Stefan och Pernilla. Dom är på väg till Kanarieöarna och startade i slutet av juni från Öckerö. Två kvällar i rad har vi suttit tillsammans och  ljugit fram till midnatt uppe i marinans enkla restaurang och haft det görmysigt. Många tokiga berättelser och lika många skratt blev det. Igår fick vi nog norra Spaniens godaste paella serverad dessutom som extra bonus. Massor av havets läckerheter tillsammans med långkornigt ris kokt i mycket vin, fiskfond och saffran. Restaurangägaren var mycket noga med att vi åt ordentligt och det som blev över, efter att vi tagit om ett antal gånger, skickade han med oss i en doggy bag. Och även en liten ört-bjudlikör innan vi gick tillbaka nöjda och goa till våra guppande hem 50 meter ifrån restaurangen.

Här är mycket vackert. Vi promenerade igår och fick se omgivningarna från andra vinklar än den man ser ifrån havet. Det är alltid bra att se saker från olika vinklar och perspektiv. Det berikar.

taverna Camarinas
Inbjudande och enkla tavernor i byn
Kaffetåren i skön miljö
Camarinas
Promenadpaus
Camarinas 2
Atlanten är verkligen blå
Camarinas 3
Kapellet på klippans topp – väl värt mödan uppför.

Idag när vi satt och åt lunch i sittbrunnen och reflekterade lite kom vi fram till att nu har vi landat lite mer i vårt nya liv. Ett slags vardagslugn har infunnit sig. Vi har hittat lite rutiner som att fixa med båten lite varje dag t ex, kolla väderfiler och planera utifrån dessa, se till att det finns vettig mat och dryck ombord och att det känns rent och fint omkring oss. Ja, ni hör. Låter lite som hemma, eller hur? Förutom att hemma är man kanske inte lika nördig när det gäller väder och vind som vi måste vara här.

Nytt steg i teak på gång – projekt 1 för dagen
Båtvård 2
Projekt två -Justera vinschar

Imorgon lättar vi på oss igen. Det var meningen att vi skulle segla söderut till Vigo i ett sträck, men vi har tänkt om. Vi mellanlandar i någon ria innan Vigo istället. Delar upp sträckan med andra ord. Vi får återkomma med var det blir för i skrivande stund vet vi inte riktigt var vi hamnar.

Ps. Kapten hälsar allt väl ombord.

4 reaktioner till “Vardag till sjöss var dag

Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )