Shit happens!

Vi har nu kommit till Portsmouth som ligger mitt i Englands seglings-Mecca med Isle of White och the Solent runt hörnet.

Turen hit gick från Dover där vi blev kvar i 5 dagar. Men det gick ingen nöd på oss i Dover. Vi fick fantastiska promenader over the white cliffs of Dover. Både på norra sidan med slottet och södra sidan med fästning och skyttegravar. Vi fick lite socialt umgänge också då Annelise och Ståle knackade på och introducerade sig. De har en Sweden Yachts 40, Viking Crusaders, så det var naturligt att vi SY ägare hänger ihop när vi ses i hamnarna. Båten har en liten egen historia då det är den enda byggda 40an och den sista båten att lämna varvet i Stenungsund innan konkursen. Annelise och Ståle delade med sig av en massa kunskap de fått under sina tre seglingar tur och retur från Norge till Karibien. Vi hade väldigt trevligt tillsammans under några sena kvällar.

Prognosen sa att som i söndags skulle vinden avta så vi förberedde för avfärd i lördags genom att flytta ut ur hamnen vi låg i, som är stängd vid lågvatten, och la oss på "visitors ponton" då vi planerade att gå tidigt på söndagsmorgonen.

Vi kom iväg från Dover vid 05.30 på morgonen och fick en fin morgon med soluppgång och lätta vindar. Vi startade med att motorsegla d.v.s. vi körde maskin och stöttade med storseglet. Vi fick fin fart de första 6 timmarna med hjälp av medström och loggade mellan 7-8 knop.

portsmouth3

Efter att rundat Englands sydöstra udde så ökade vinden till mellan 8-10 m/s med vindstötar upp till 12. Inte vad prognosen sagt, som lovade 5-8. Och riktning var som vanligt mitt i näsan. Nu började det bygga upp en riktigt krabb och jobbig sjö. Tidvatten mot vind ger korta höga vågor så turen blev mycket skumpig och blöt. Men prognosen lovade avtagande så vi bestämde oss för att fortsätta väster ut längs engelska sydkusten. Stundtals kändes det som vi var en u-båt som gick i undervattensläge.

Så här långt på vår resa har vi varit lyckliga över att inget gått sönder eller oförutsett inträffat trots stundtals ganska tuffa förhållanden. Men – vid nio tiden på kvällen upptäckte jag att vi tog in vatten i förpiken…hmm inte bra. Allt var blött och jag som hade alla mina kläder där – allt var genomvått. Det visade sig att ankarboxen fyllts upp med vatten ända upp i däcksnivå och att luftventilerna in till förpiken (som har sitt intag i överkanten på ankarboxen) var delvis under vatten. Allt är byggt för att klara normalt skvätt och stänk men tydligen inte detta. Alltefter som vattnet flödade in letade det sig också ner under kojen där bogpropellern sitter. Helt plötsligt hör vi ett kraftigt brummande i båten och förstår att det är bogpropellern som gått "bananas". Fram med verktyg och vi fick kopplat bort all el till bogen och det tystnade – phu det var skönt.

Vi bestämmer oss för att leta upp en hamn i närheten och närmast var någon av alla hamnarna innanför Isle of White. Vi bestämde oss för att gå till Haslar Marina i Portsmouth "bara" 30 sjömil bort, som vi hört ska vara bra och ha allt en båtägare kan behöva. Sagt och gjort vi börjar vår långa färd dit i långsam takt. Det är alltid lite spännande att angöra okända hamnar på natten och i mörker. Många lampor och fyrar blir det att hålla reda på men gissa om det kändes skönt att förtöja vid brygga kl 03.30.

När vi vaknade i måndags morse efter några timmar sömn var det bara upp och börja ta reda på allt blött och börja saltvattensanera båten. Fem tvättmaskiner blev det och vi lyckades få tag på en fantastisk dam som kom samma dag och tog hand om alla blöta madrasser för att få dem professionellt tvättade fast hon egentligen inte hade tid.

Nu är båten sanerad och tvättad från saltvatten och allt håller på att torka. Bogpropellern och ankarspelet (som sitter i ankarboxen) har också fått sig en rejäl avsköljning med sötvatten, inoljning och smörjning. Vid testkörning så visade sig att allt klarat sig och fungerar nu normalt – skönt.

Sanering

Men vi har det trots allt fantastiskt bra här och unnade oss en middag på puben igår som ligger här i marinan i ett gammalt fyrskepp. Jättemysigt och gott.

portsmouth1

Nu ska vi göra lite förbättringsarbete på båten så detta inte kan hända igen och våra dynor kommer imorgon så vi räknar att kunna ta oss vidare på fredag eller lördag.

När saker och ting inte riktigt går som man tänkt sig är det underbart att ha en sådan fantastisk livskamrat vid sin sida.

Camilla på pub

Nu ser vi framemot att få fortsätta vår resa och det är att korsa Biscaya och ta oss till Spanien som hägrar. Vi ska bara se till att ha ett stabilt väderfönster för helt klart så är det vädret som styr..

Allt väl ombord.

/Kapten

9 thoughts on “Shit happens!

Add yours

1. Tur inte jag var med på den resan 😱
    Hoppas ni får en lugnare resa över till Spanien. Vi lämnar Nerja och Malaga ikväll och här blåser det riktigt ordentligt .
    Må så gott / Jeanette

Liked by 1 person

1. Hola Jeanette! Haha, det som inte dödar härdar. Vi är härdade nu 🙌🏼 Såg dina underbara bilder från Spanien. Vi längtar dit nu. Fast vi siktar på nordvästra hörnet på Spanien – La Coruna. Kram!!

Gilla

2. Väldigt roligt att få följa er färd. Kan väl se framför mig hur den tydligt beskrivna natten utspelade sig. Spännande och väldigt bra att ni yckades hantera de hela och sedan fått allt fixat. Ser fram emot nästa rapport😀

Liked by 1 person

1. Ohoj Mona! Ja, vem behöver Liseberg när man kan slåss mot vågor och strömmar :)Nu hoppas vi på ”fair winds and following seas” Kram!

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )