Kaptenen har ordet

23 juli 2017 – Kaptenens reflektion
I Kiel låg vi en natt vid slussarna i Holtenau och var tidigt ute och fick slussa in vid 6.30 på morgonen.
Därefter gick vi hela dagen för motor genom kanalen och vi kom fram till Brunsbuttel på eftermiddagen.
I Brunsbuttel fick en fin bryggplats att förtöja vid där vi bokstavligt talat låg granne med de stora båtarna som slussade.

Väntrum vid slussen Brunsbuttel
Granne med slussen – Brunsbuttel

Tre meter emellan oss och dem. Det positiva var att det mot vad vi hört inte kostade något att gå kanalen. Gratis är gott.
Dagen efter var det vår tur att slussa ut i Elbe och Nordsjön.
Vi kollade tidvattnet noga flera gånger och det verkade bra att gå vid 12-13 tiden.
Slussningen var helt odramatisk och på andra sidan fick vi en medström på 3kn som sen succesivt ökade.
När vi svängde in i Cuxhaven var det med skräckblandad förtjusning vi formligen sladdade in med 5knops ström i sidan.
Dagen efter visste vi inte vart vi skulle gå bara när det var bra att lämna hamnen med tanke på tidvattnet.
I hamnen sprang vi på ett rutinerat långseglarpar på båten Mareventus som var på väg till Kanarieöarna. En resa de gjort för några år sedan också.
Dom hade bestämt sig för att göra en nattsegling. ”Man måste stå på lite om man ska komma någonstans”, sa dom.

Det satte griller i huvudet på oss. Var vi redo för våran första nattsegling tillsammans? Men vi bestämde oss att vi kör på vi också.
Väderprognosen var för bra för att avstå. Ostlig vind på 10 m/s var lovat fram på dagen.
Med tidvatten, vind och vågor med oss formligen forsade vi fram genom natten.
Det var med skräckblandad förtjusning vi loggade mellan 9-11 knop långa stunder.

Godmorgon världen!

Fram på morgonen var det dags att bestämma lämplig hamn att gå in i och Den Helder blev vårt val.
Vi angjorde hamnen kl 16.00 efter 28 timmar på havet.
Det var inte utan vi kände oss lite snurriga efter det sömnlösa dygnet men vi var stolta att vi klarat vår första nattsegling och avverkat ytterligare 185 sjömil mot vårt mål.

Så idag (läs igår) söndag bestämde vi oss för en ”liggedag”. Camilla förklarade att det inte med automatik innebär att man får ligga;-( Men heller inte utesluter det:-).
Nu har vi tvättat, handlat och städat båten så vi känner oss redo att kasta loss igen. Mer om det i nästa blogg.

Kapten hälsar allt väl ombord.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )